כלונסאות דיפון וקידוחי דיפון

 מהן כלונסאות דיפון ומה החשיבות שלהן

קידוח יסודות לבניין מכל סוג שהוא, כולל במקרים רבים, ובעיקר כשמדובר במבנים גדולים, החדרה של כלונסאות לתוך הקרקע. באופן עקרוני,קידוח כלונסאות נועדו לתמיכה בבניין וביסודות שלו. יוצאות מכלל זה הן כלונסאות דיפון, שנועדו לתמיכה בקירות של בורות גדולים שנחפרו, ואמורים לשמש בעתיד כחניונים, מקלטים, מחסנים או חדרי מנועים, שימוקמו מתחת לבניין העתידי. הכלונסאות כאמור מוחדרות אל הקרקע עד שהן מגיעות לקרקע יציבה, שתתמוך במשקלו הגדול של הבניין העתידי. בכפוף לסוגי הקרקע, בגודל ובמשקל העתידי של הבניין, כך מספר הכלונסאות התומכות בו גדול יותר. בנוסף, ככל שהקרקע שאליה הוחדרו הכלונסאות היא קשה ויציבה יותר, כך הבניין העתידי יהיה יציב יותר ופחות מועד לשקיעה,  גם לכלונסאות דיפון חייב לבצע בדיקה סונית בכדי לוודא כי ציפות כלונסאות.

מהו העיקרון המנחה מאחורי שימוש בכלונסאות

העיקרון המנחה העומד מאחורי השימוש בכלונסאות, הינו כאמור קיבוע של יסודות הבניין ומניעה מראש של האפשרות לשקיעת הבניין, אם הוא בנוי על קרקע חולית ובלתי יציבה. אנשי מקצוע בתחום הבניין מצאו פתרונות יצירתיים לשמירה על יציבות הבניינים, גם כשמדובר בבניינים גבוהים מאד, הבנויים על קרקע בלתי מחיר למטר כלונסאותיציבה. זאת, בעזרת שיטות בנייה שונות. אף שישנן שיטות קיבוע שונות, מדובר באותו העיקרון – מציאה של קרקע קשה, שלתוכה יוחדרו בכוח כלונסאות שיהוו בסיס לבניית הבניין העתידי. מספר הכלונסאות ושיטת הבנייה של היסודות הן נגזרת של גודל המבנה וסוג הקרקע שעליה הוא עתיד להיבנות. כלונסאות דיפון נועדו למטרה דומה – שמירה על המבנה של בור גדול שנחפר, ומניעה מראש של שקיעת הקרקע מצידיו אל תוך הבור. אמנם בהמשך מחולק החלל הפנימי של הבור ונבנים בו החללים הפנימיים הדרושים, אבל בשלבים הראשונים החיזוק לדפנות הוא קריטי.

החשיבות של כלונסאות דיפון למבנה העתידי

כלונסאות דיפון נועדו, כאמור, לשמירה על המבנה ועל היציבות של בור גדול שנחפר בקרקע, במטרה לשמש כמקלט, או כחניון כאמור לעיל. כלונסאות הדיפון המוחדרות לאורך הדפנות של הבורות הגדולים שנחפר. מונעות את קריסת הדפנות ויצירת הצורך בחפירה נוספת של אותו הבור עצמו. ככל שהקרקע שבתוכה נחפר הבור היא פחות יציבה, כך החשיבות של כלונסאות הדיפון היא רבה יותר.

כלונסאות דיפון חשובות גם במקרים שבהם חלק מהמבנה, מעבר לחניונים ולמחסנים הנחפרים מתחת לקרקע, נבנה מתחת לאדמה. גם בבניית כבישים וגשרים, מנהרות לרכבת תחתית ומסילות ברזל, כלונסאות הדיפון מהוות נדבך חשוב מאד, המאפשר להשיג תוצאות טובות ולהימנע מבעיות שעלולות לנבוע מקריסת הדפנות של הקרקע. בחפירת יסודות בודדים השמירה על הדפנות ומניעת החדירה היא קלה יותר יחסית, ומתבצעת באמצעות החדרת בטונייט לתוך הנקבים שנחפרו, ובהמשך, משהסתיימה החפירה, החלפת הבטונייט בבטון. ואולם כשמדובר בבורות גדולים ובדפנות ארוכות מאד, לא ניתן להשתמש בשיטה הזאת.

קידוחי דיפון

חפירות בקרקע, הוצאת חומר והנחת מבנה, צריכות להתבצע בזהירות רבה. בתהליך הוצאת האדמה הקרקע יכולה לקרוס לתוך עצמה אם לא תתבצע תמיכה מתאימה. גם המבנה זקוק לתמיכה מבפנים כדי להחזיק מעמד ולא להיות מושפע מעומסים יום יומיים. התמיכה תתבצע בדרכים שונות וזאת בהתאם לסוג הקרקע, סוג המבנה ובהתאם לעומק החפירות.

כדי לקבוע כיצד יש לתמוך בקרקע יש צורך בתכנון הנדסי מתאים. למעשה, בכל פרויקט בניה מעורבים אנשי מקצוע רבים כשכל אחד לוקח אחריות על חלק אחד. שיתוף הפעולה בין הגורמים המתכננים לבין אלו שמוציאים לפועל את התוכניות הכרחי ומתאפשר רק כאשר כל הצדדים מביאים איתם ידע רב ונכונות לבצע את הבניה באופן מקצועי.

רקע על קידוחי דיפון

המבנה לא יכול להיות מונח על הקרקע בלי שיתבצעו עבודות תמיכה. המטרות של עבודות התמיכה הן למנוע גלישה של האדמה תוך כדי העבודה ומניעה של שקיעת המבנה. התומכים יכולים להיות מסוגים שונים כשסוג אחד יתבצע על ידי הדיפון.

קידוחי דיפון מתבצעים על ידי קדיחה לעומק הקרקע ולאחר מכן הנחת בטון. התוצאה המתקבלת היא קיר תומך. אפשר לראות בקיר זה מבנה פנימי בתוך האדמה, אך המבנה שנוצר לאחר הקדיחה נועד לתת קודם כל מענה הנדסי ולרוב לא לתת פתרונות אדריכליים.

מבנים בהם יתבצעו קידוחים מסוג זה

כל מבנה דורש תכנון הנדסי נכון ולכן לא תמיד נצטרך לבצע קידוחי דיפון. הגורם שיחליט אם יש צורך בתמיכה מסוג זה יהיה המהנדס. הוא יביא בחשבון את המבנה עצמו, את סוג הקרקע ואת עומק הקדיחה שתידרש כאשר באופן כללי אפשר לראות כי ישנם מבנים מסוג מסוים שצריכים תמיכה מסוג זה.

מבנים תת קרקעיים

מבנים אשר נמצאים מתחת לאדמה כמו חניונים, מקלטים ודומיהם, מחייבים יצירת תמיכה מתאימה וכאן קידוחי הדיפון ייתנו את הפתרון ההנדסי הנכון. המבנים הללו יכולים להיות בעומקה של הקרקע ולרדת מספר קומות. הם צריכים תמיכה לאורך כל הדרך ולאחר הקדיחה ויצירת הקירות הפנימיים הם יהיו בטוחים לשימוש.

מבנים על קרקע רכה

סוג הקרקע יקבע איזו תמיכה תידרש למבנה. כאשר הקרקע רכה ישנו סיכון של קריסה, לא רק של המבנה אלא גם של האדמה תוך כדי הבניה. כדי להגן על האנשים שעובדים במקום יש צורך לבצע כבר בשלבים הראשונים של הכניסה למקום קידוחים. כמובן, התוצאה תשמור גם על המבנה העתידי משקיעה.

מבנים גדולים

ככל שהמבנה גדול יותר כך הוא מפעיל יותר משקל על הקרקע. כך גם מבנים המיועדים לתעשייה ושמכניסים לתוכם מכונות כבדות. במקרים אלו המהנדס יפעיל שיקולי בטיחות, יבצע חישובים ויוכל להחליט כי יש לבצע קידוחי דיפון.

הגורם המתכנן והגורם המבצע

בניית המבנה דורשת שיתוף פעולה של אנשי מקצוע רבים. כל איש מקצוע מומחה בתחומו. בין האנשים המתכננים יכולים להיות אדריכלים, מעצבים ואפילו מעצבי נוף. לכל אלו מצטרף אחד האנשים החשובים, המהנדס. התפקיד שלו הוא לבצע את החישובים הנדרשים ולהבטיח כי בסופו של דבר המבנה יהיה יציב והקרקע תהיה בטוחה להנחת המבנה.

המהנדס יבצע תוכניות שיכללו הוראות מדויקות על מיקומו של כל קידוח, העומק הנדרש ושל מספר הקידוחים שיהיה צורך לבצע בקרקע. את התוכניות יקבלו לידיהם אנשי הביצוע, אלו שמומחים בקידוחים בקרקע והם אלו שבפעול יקבעו את הקרקע. על אנשי הביצוע להיות מומחים בתחום, להביא איתם ניסיון והבנה בדרישות. כאן נכנסת חברת הקודחים ומבצעת במקצועיות כבר שנים רבות קידוחי דיפון בעזרת אנשי מקצוע מתאימים, ציוד משוכלל וידע רב.

קידוח דיפון לתמיכה במבנה

כל תהליך בניה מתחיל מלמטה, מחפירה בקרקע. הקרקע יכולה להיות קשה או רכה, תלוי באזור בארץ והיא מצב נתון. החפירה בתוכה אינה פשוטה ודורשת פעולות עיגון ותמיכה. ישנן שתי סיבות לבצע פעולות תמיכה. האחת היא שהקרקע עצמה לא תקרוס בעת תהליך הבניה. השנייה היא למנוע את קריסתו של המבנה ולתמוך בו לאורך שנים.

בתהליך הבניה נעשות עבודות חפירה עם כלים גדולים. העבודה יכולה להיראות עוצמתית ולגרום לתזוזות וקריסה של האדמה, גם תוך כדי התהליך ועוד לפני תחילת הנחת היסודות. כדי להימנע מהקריסה, בזמן הבניה ולאחריה, מתבצע קידוח דיפון.

מהו קידוח דיפון?

כדי ליצור תמיכה של האדמה ושל המבנה יתבצע קידוח שמטרתו היא ליצור יסודות פנימיים. בשיטה זו המקדח העוצמתי נכנס אל תוך הקרקע ומסייע לנו לבנות קיר בטון על הדופן של הבור. הקיר הנוצר תומך גם בקרקע בזמן הבניה והוצאת החומרים החוצה וגם בשלב הבא, במבנה.

את הקדיחה יבצעו רק אנשי מקצוע מוסמכים ומנוסים אשר מכירים היטב את הדרישות ההנדסיות. כמו כן, יש להשתמש בציוד מתקדם שמתאים לעבודה מסוג זה. בסיום הקדיחה המקום יהיה בטיחותי, הקרקע תהיה יציבה ואפשר יהיה לבצע את העבודה הנדרשת.

מצבים בהם נבצע קידוח מסוג זה

אנחנו יכולים להבין כי כל מבנה דורש תמיכה גם מתחת לפני האדמה. עם זאת, ישנם הבדלים בין מבנה אחד לאחר וישנם הבדלים בסוגי הקרקעות. קידוח דיפון יתבצע לאחר שהמהנדס קבע כי זוהי הדרך הנכונה לתמוך במבנה והמצבים הבאים יכולים להוות סיבה לכך.

קרקע רכה

ככל שהקרקע רכה יותר כך המבנה שנציב עליה יזדקק ליותר תמיכה. מבנה שאינו מקבל תמיכה ראויה מלמטה ישקע. הקידוח מאפשר ליצור כבר בשלב הראשוני של הבניה את היסודות המתאימים שיחזיקו בעתיד את המבנה. כמו כן, התמיכה תעזור להתמודד עם היסחפות של הקרקע כלפי פנים, מה שעלול לסכן את העובדים במקום ואת האנשים שיתקרבו לאזור.

בורות עמוקים

ברגע שיש לנו מבנה עמוק מתחת לפני הקרקע, נצטרך לייצר מבנה פנימי שיתמוך בו. הקידוח יוצר קירות תומכים פנימיים והם נשארים לתמיד. שיטה זו מתאימה גם למבנים כמו חניונים אשר נכנסים מתחת לאדמה, מרתפים גדולים ומקלטים. גם כאשר יש צורך ליצור בור גדול באדמה כדי להציב עליו את המבנה, יהיה צורך ליצור תמיכה מתאימה.

מבנים גדולים

ישנו הבדל בין בניית בית פרטי לבין בניה של רבי קומות, קניונים ומבנים גדולים אחרים. מבנים גדולים דורשים יותר תמיכה וביותר מקומות. במקרים אלו יש לשקול לבצע קידוח דיפון בתור הפתרון הנכון שיחזיק את המבנה מקריסה. ישנה חשיבות לתמיכה גם בתהליך הבניה וגם שנים קדימה, למניעת שקיעה של המבנה בעתיד.

תמיכה שמחזיקה את המבנה לאורך שנים

תכנון הנדסי נכון והוצאה לפועל של התוכניות יבטיחו לנו מגורים ושהות במבנה בטוח. בהתאם לסוג הקרקע ולתוכניות של המבנה יקבע מהנדס המומחה בתחום איזו תמיכה נדרשת במקום והיכן לבצע קדיחה. החישובים דורשים רקע מתאים ויש לזכור כי את התוכניות יוציאו לפועל אנשים שאינם המהנדס אך חייב להיות גם להם ידע בתחום וניסיון עם עבודות דומות.

חשיבות הניסיון של החברה המבצעת

המבנה חייב להיות בידיים טובות. תהליך הבניה יכול להוות סכנה לעובדים והמבנה עצמו עלול לקרוס בתמיכה שאינה מתאימה. חברת הקודחים מביאה לשטח ניסיון רב בתחום, אנשי מקצוע מיומנים והבנה בדרישות ההנדסיות. לביצוע מקצועי של הפרויקט מומלץ לפנות לחברה ולשמוע ממנה כיצד תוכל לעמוד לרשותנו.

חפירת יסודות ובורות המחוזקים בעשרת כלונסאות דיפון, שישמשו בסיס למבנים גדולים ומורכבים הינה מלאכה מורכבת. המלאכה הזאת דורשת מיומנות רבה והכרה טובה מאד של הקרקע שעליה מתבצעת הבנייה. אנשי המקצוע המתמחים בתחום נושאים באחריות כבדה בכל הנוגע לעתיד המבנה העתידי. כיון שכך, הם חייבים להיות אנשי מקצוע מיומנים, מנוסים ובעלי הבנה מעמיקה והיכרות עם סוגי קרקע שונים.

כלונסאות דיפון

בורות ניקוז

בורות ניקוז מרכזים אליהם "מים מיותרים". כאשר יורדים גשמים בכמויות גדולות במשך זמן קצר, התוצאה יכולה להיות הצפה והדרך למנוע זאת היא יצירת בורות שינקזו

מתי יש לבצע דגימות קרקע וכיצד

הקרקע עליה אנו חיים יכולה להשפיע על בריאותנו. היא יכולה להכיל חומרים מזהמים וגז ולהפוך את חיי הדיירים למאתגרים מאד מבחינה בריאותית. דגימות קרקע נלקחות

קידוח בור עם החברה המתאים

קידוחים מתבצעים על ידי חברות המתמחות בתחום. מדובר על עבודה הנדסית שחייבת להתבצע במקצועיות רבה, עם כלים מתאימים ואנשי מקצוע מנוסים. כמנהלי פרויקטים, עלינו לוודא

אל תעצרו כאן

יש עוד מה לגלות

בורות ניקוז

בורות ניקוז מרכזים אליהם "מים מיותרים". כאשר יורדים גשמים בכמויות גדולות במשך זמן קצר, התוצאה יכולה להיות הצפה והדרך למנוע זאת היא יצירת בורות שינקזו

מתי יש לבצע דגימות קרקע וכיצד

הקרקע עליה אנו חיים יכולה להשפיע על בריאותנו. היא יכולה להכיל חומרים מזהמים וגז ולהפוך את חיי הדיירים למאתגרים מאד מבחינה בריאותית. דגימות קרקע נלקחות

קידוח בור עם החברה המתאים

קידוחים מתבצעים על ידי חברות המתמחות בתחום. מדובר על עבודה הנדסית שחייבת להתבצע במקצועיות רבה, עם כלים מתאימים ואנשי מקצוע מנוסים. כמנהלי פרויקטים, עלינו לוודא